Неділя, 31 Травня 2020,
СПУ на Черкащині

Фотофакт

Календар
«Травень» «2020»
ПнВтСрЧтПтСбВс
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Анонс
(00.00.0000, 00:00 - 00:00)


Загружаем курсы валют от minfin.com.ua


Загружаем курсы валют от minfin.com.ua









счетчик посещений

В Україні вже майже чотири роки триває впровадження реформи децентралізації, яка була широко розрекламована представниками минулої влади як "виконання вимог Майдану". А ряд зарубіжних політиків і експертів навіть визнавали децентралізацію однією з найуспішніших реформ, здійснених режимом Порошенка. І ось президент України Володимир Зеленський вніс на розгляд Верховної Ради новий законопроект про децентралізацію влади. Що він несе українцям?

З ПОДАЧІ ЄВРОПИ

Систему управління, складену ще при правлінні Леоніда Кучми, в Євросоюзі регулярно критикували за архаїчність і невідповідність демократичним нормам. Наприклад, призначення з центру губернаторів областей (а не їх вибори на місцях), вступає в гостру суперечність із цивілізованою системою місцевого самоврядування. А саме вона вважається на Заході одним з головних ознак демократичної держави.
До думки "європейських партнерів" був змушений прислухатися попередній президент Петро Порошенко - і саме при ньому стали розробляти законодавчу базу з новими правилами, які хоча б частково відповідали європейським стандартам. В рамках реформи планувалося передати значну частину повноважень (в тому числі - фінансових) від державних органів влади органам місцевого самоврядування. А в підсумку місцева влада отримували б можливість безпосередньо вирішувати ті чи інші питання, що стосуються розвитку громади або населеного пункту.
З цією метою, в лютому 2015 року в Україні був прийнятий закон "Про добровільне об'єднання територіальних громад", який дав старт процесу реформи. Його суть зводилася до злиття в єдину об'єднану територіальну громаду (ОТГ) кількох населених пунктів. Згідно з планом Кабміну, в цілому по країні замість 12 тис. міських, сільських і селищних рад повинні були з'явитися приблизно 1,5 тисячі ОТГ.
Також передбачалася поступова ліквідація районних і обласних державних адміністрацій. Зокрема, в тому ж 2015 році президент Порошенко подав законопроект, який передбачав введення інституту префектів, фінансову децентралізацію, і право президента розпускати місцеві ради. Також там обговорювався порядок місцевого самоврядування на непідконтрольних Києву територіях Донбасу. Законопроект був проголосований в першому читанні, проте для його остаточного ухвалення була необхідна конституційна більшість в 300 голосів, яких просто не знайшлося.
Тоді передбачувані зміни викликали різку критику з боку опозиційних політиків і експертів, які вважали, що нововведення нададуть занадто багато важелів впливу президенту.

ПЛЮСИ І МІНУСИ РЕФОРМИ

Перевагою для ОТГ стали ширші фінансові інструменти, якими вони наділялися в рамках реформи: в їх бюджетах залишали 60% податку на доходи фізичних осіб, 25% екологічного податку, єдиний податок, податок на майно, акцизи та інші місцеві збори, які раніше відправлялися в центр. Крім того, ОТГ надавалися субвенції на розвиток місцевої інфраструктури, в результаті чого їх доходи номінально збільшилися в кілька разів - у порівнянні з тими , що вони мали до об'єднання.
Втім, зворотним боком медалі тут стало скидання додаткових витрат на ОТГ та міст на утримання соціальної інфраструктури - шкіл, лікарень, ПТУ, оплати проїзду пільгових категорій громадян, і т. д. І часто створювалася ситуація, при якій збільшені надходження до місцевих бюджетів не перекривали підвищені витрати.
Великі незручності створювалися для громадян: якщо раніше сільради (центри надання адмінпослуг) перебували за місцем проживання, то тепер за необхідними документами доводиться їздити за 15-25 і більше кілометрів. Згідно із законом адміністративним центром об'єднаної територіальної громади призначався населений пункт (село, селище, місто), який має розвинену інфраструктуру і, як правило, розташований ближче до географічного центру території об'єднаної територіальної громади.
В результаті, під "соусом" децентралізації в селах стали масово закривати школи, ФАПи, амбулаторії - що ще більше прискорювало деградацію сіл.
Поряд з усім вищевикладеним, при об'єднанні населених пунктів в ОТГ часто-густо виникали війни локальних еліт і криміналітету, що супроводжувалися політичним протистоянням і акціями протесту. В одних регіонах люди протестували, вимагаючи об'єднання сіл і селищ, в інших - виступали проти злиття.
В цілому, результати реформи поки скромні: в 128 районах України досі не створено жодної ОТГ, а ще в 209 вони охоплюють менше половини території. Уряд поки немає чіткого бачення того, що робити з тими громадами, які так і не об'єдналися добровільно.
Що ж стосується великих міст, то в них у 2016 році відібрали кошти на утримання ПТУ та інших подібних установ, в 2017-м - позбавили грошей на оплату комунальних послуг для закладів освіти. У 2018 році в рамках медреформи була ліквідована субвенція на медицину, крім того, міські бюджети змусили виплачувати компенсації підприємствам ЖКГ за обслуговування пільговиків. При цьому списки пільгових категорій формували в Києві, а платити зобов'язали місцеві влади. І це - далеко не всі "принади" реформи Порошенка.
В цілому, місцеве самоврядування стало багатшим тільки на папері, отримавши додаткові зобов'язання. Навіть Мінрегіон відкрито визнає, що чверть об'єднаних територіальних громад, формально визнаних такими, що відбулися, в дійсності не справляються з узятими на себе зобов'язаннями.
В особливій зоні ризику - медицина, витрати на яку на місцевому рівні систематично недофінансовуються. За розрахунками Асоціації міст України, освітня та медична субвенція недофінансовані сумарно на 11,8 млрд грн, в зв'язку з чим мешканці багатьох громад будуть позбавлені доступу до якісних медичних, освітніх та адміністративних послуг.
Таким чином, громадам надають не контроль над механізмом отримання коштів, а безпосередньо гроші, кількість яких визначається столичними чиновниками з Кабміну. Тому варіант децентралізації, застосований в Україні, веде не до зростання самостійності місцевого самоврядування, а до посилення його залежності від центру.

ЩО ПРОПОНУЄ ЗЕЛЕНСЬКИЙ

Коли з вуст Володимира Зеленського та людей з його команди вперше прозвучало слово "децентралізація", здавалося, що мова піде про принципово нові підходи, які зламають застарілі принципи і виправлять існуючі недоліки.
Але при найближчому розгляді (законопроект Зеленського №2598 викладений на сайті Верховної Ради 16 грудня, і з його текстом може ознайомитися кожен охочий) з'ясовується, що ініціатива президента нічого революційного в собі не містить. Більш того, мимоволі приходиш до думки, що документ писали не при теперішній владі, а співробітники попередньої адміністрації.
Насправді мова йде не про децентралізацію, а про вкрай невдалу спробу її імітувати, хоча деякі елементи дійсно (хоч і дуже незначно) зміцнюють обласні ради.
Отже, губернаторів тепер замінять префекти, яких так само призначатиме президент (терміном на три роки). Характерно, що вони не будуть нести відповідальності за соціальні питання та рішення інших суспільних проблем. З цим повинні будуть розбиратися виконкоми, сформовані обласними радами.
При цьому вже зараз ясно, що авторитет і значення виконкому буде вкрай незначним, оскільки депутат обласного рівня - це чисто технічна позиція. У нього немає політичної ваги і можливості хоча б мінімально впливати на рішення, що приймаються в центрі.
На думку багатьох експертів, децентралізація у виконанні Порошенка-Зеленського є лукавство - адже насправді, розмиваючи відповідальність за умови життя людей на місцях, вона навіть частково зміцнює президентську вертикаль. Наприклад, префект матиме можливість блокувати рішення депутатів, а на підставі його вето президент отримує право розпускати облради.
Крім того, законопроект прибирає з Конституції пункт, що містить список всіх областей України з закріпленими за ними кордонами і адміністративно-територіальним устроєм. Це означає, що центральна влада отримує можливість змінювати цей устрій на власний розсуд, а також прирізати або урізати території областей.
Законопроект також закріплює на конституційному рівні право громад безпосередньо здійснювати місцеве самоврядування шляхом виборів, референдумів та іншого.
Нарешті, Зеленський хоче скоротити термін повноважень голів громад та депутатів рад до 4 років. В цілому, багато експертів вважають: попри всім своїм передвиборчим обіцянкам, Зеленський робить все саме для посилення президентської вертикалі влади. Цим грішили всі його попередники, але у Зеленського в цьому плані можливостей набагато більше: маючи більшість у Верховній Раді, він напевно зможе проштовхнути ці поправки до Конституції.

Олександр Полуянов

Газета

Політичний гумор
Наступающий Новый Год – Год Свиньи. Мы спросили у Олега Ляшко:
- Каким будет 2019 год для депутатов?

Олег Валериевич, сделав неприличное лицо, загадочно хрюкнул и сказал:
- Запомните, в каком блюде вы проснулись на новогоднем корпоративе, так тому и быть!
1. В "Оливье" - значит, год пройдёт спокойно и традиционно.
2. В "Мимозе" - год обещает новые знакомства (скорее всего, после президентских выборов).
3. В "Селёдке под шубой" - год не предвещает ничего хорошего - вы не попадёте в новый парламент.
4. В салате с крабовыми палочками - вас ожидает бурный курортный роман.
5. В "Цезаре с курицей" - изберут депутатом ещё раз.
6. В "Цезаре с креветками" - выиграете много денег.
7. В солёных грибах или огурчиках - вас весь год будут мариновать в НАБУ за ложные сведения в Е-декларации.
8. В горячих закусках - вы крепкий чувак, как всегда наобещаете, наврете и выкрутитесь!
9. Если вы промахнулись и никуда мордой не попали - год будет нетрадиционным и непредсказуемым.

Вітання
Прийміть сердечні вітання
з Новим, 2020 роком та Різдвом Христовим!
Новий рік – це свято, яке було і залишиться символом сподівань і добра. І хоча нелегкі часи переживає наша держава – українці вистоять, піднімуть голови та встануть з колін. Врешті-решт зрозуміють, що треба робити, щоб здолати всі негаразди та побудувати розвинену демократичну соціальну державу. І тоді збудуться слова Тараса Шевченка: «І на оновленій землі врага не буде супостата, а буде син, і буде мати, і будуть люди на землі!» Дорогі друзі! Нехай прекрасні зимові свята принесуть мир, спокій і злагоду, впевненість у майбутньому. Міцного Вам здоров’я, успіхів, родинного щастя, достатку і благополуччя! Хай 2020 рік принесе всім нам віру, що добро переможе!

Політвиконком Соціалістичної партії Олександра Мороза

Супутник чесного життя © 2008. Всi права захищено. Сайт розроблено в Finesse